Бангкок, октомври 2025 г. – След бурното възстановяване след пандемията, през 2025г. Тайланд се сблъсква с рязък обрат в туристическия сектор.
Според Ройтерс, броят на чуждестранните туристи рязко намаля, а бизнесите, които разчитат на приходи от туризъм, изведнъж се оказаха под силен натиск.
В момента правителството спешно търси какви мерки могат да бъдат взети за да се стабилизира положението.
Проблемите на Тайланд обаче трябва да послужат за полезен пример на всички държави, които разчитат основно на туризма като източник на приходи за икономиката си
Какво се случва с туристите в Тайланд?
По информация на nationthailand, официалните данни показват спад в чуждестранните посещения през 2025 г.: за първите девет месеца страната отчете около 24.1 млн. чуждестранни пристигания.
Това е около 7,5% по-малко спрямо същия период на 2024 г., а министерството намали очакванията си за годината. Приходите от чуждестранни туристи също бележат чувствителен спад.
Защо туристите намаляват?
Анализаторите посочват няколко основни фактора. Първият от тях е зависимостта от китайския пазар и спада на китайските пътувания.
След 2019 г. Китай остана сред най-важните пазари за Тайланд, но се наблюдава спад в пристиганията на китайски туристи, което силно повлия на цялостния брой посетители, посочва bangkokpost.com.
Конкуренцията в региона е друг фактор. Държавите в Югоизточна Азия, които конкурират Тайланд, агресивно привличат туристи с по-евтини пакети, нови самолетни линии и маркетингови кампании, разми пазарните дялове на Тайланд, съобщава thediplomat.com.
Счита се, че въпросите със сигурността и политическата нестабилност също оказват своето влияние. Политическата несигурност и страхове от протести/инциденти намаляват доверието на някои пазарни сегменти и туроператори. Местни оператори предупреждават, че политически трусове могат да задълбочат спада, съобщават от bangkokpost.com.
Силният тайландски бат (местната валута) прави страната по-скъпа за чуждестранните посетители. Това намалява привлекателността спрямо други конкуренти от региона, посочва Reuters.
Част от бизнеса в страната, както и някои експерти, посочват, че в Тайланд има свръх зависимост от масовия „плажен“ туризъм, като в същото време страната не е създала достатъчно диверсифициран продукти, който да включва и еко-туризъм, културен, здравен туризъм и други), което би позволило на тайланд да реагира по-устойчиво на шокове, се посочва в thediplomat.com.
Какво прави правителството?
В отговор на задълбочаващия се проблем, властите обмислят да приложат редица мерки, като например въвеждане на туристическа такса и кампании за привличане на по-високоплатежни посетители.
Обмислят се и стимули за вътрешно потребление, пакети за безопасност и застраховки за туристи. Централната банка и финансовото министерство също обмислят стимулиращи мерки за поддържане на икономиката, казват от The Economic Times.
Какво означава това за държавите, зависещи от туризма?
Опитът на Тайланд показва някои много важни уроци. Преди всичко е важно да се търси диверсификация на туристическите пазари и продукти.
Рискът от прекалено силна зависимост от един или два пазара (както е Китай за Тайланд) е много висок.
Важно е страните да развиват и нови пазари и да се опитват да се наложат в по-високобюджетни сегменти на туризма, като здравен туризъм и екотуризъм, пишат от thediplomat.com.
Важно е да се търси и икономическа устойчивост извън туризма. Намалението на приходите от пътувания остро удря икономики с голям дял туризъм.
Безопасно управляваният фискален резерв и политики за подпомагане на заетостта могат да смекчат ударите, пише Reuters.
Гъвкавостта в ценовата политика и добрата маркетингова стратегия също са много важни.
Конкурентоспособността зависи от комбинация цена/качество и умението да се адаптират продуктите към новите предпочитания – например по-голям интерес към определен тип преживявания, посочва thediplomat.com.
Важно е да има ясни правила за безопасност, здравни стандарти и добра транспортна инфраструктура, тъй като така се поддържат доверието на туристите
Страни трябва да имат сценарии за срив на ключови пазари – фондове за кризи, международни кампании за възстановяване на имиджа и партньорства с авиокомпании, посочва bangkokpost.com.
България също е преминавала през това в миналото
Анализатори припомнят, че в миналото България е преживявала подобни кризи в туризма, а причините са било подобни – прекалена зависимост от морски туризъм и твърде голяма изложеност към определени пазари като Русия, Украйна, Германия и Великобритания.
Днес туризмът е много по-устойчив и разнообразен, разчита на туристи от различни държави и страната се популяризира с много повече от хубави плажове, а ръстът в сектора бележи нови и нови върхове.






















