събота, ноември 8 23:58:33

Как колекционирането на парфюми се превърна в новото глобално хоби

16.10.2025 | 00:18

Колекционирането на парфюми се превръща в глобално хоби, съчетаващо страст, стил и инвестиция, подкрепено от социалните мрежи и растящия пазар на нишови и лимитирани аромати с висока стойност. Тенденцията обхваща всички възрасти и социални групи, като се превръща в символ на лично брандиране и културно явление.

Как колекционирането на парфюми се превърна в новото глобално хоби

Страст, лукс и инвестиция в идентичност – парфюмите напоследък не са просто аксесоар, а символ на стил, култура, успех и начин на живот.

В последните няколко години светът стана свидетел на истински, така да се каже, ароматен бум. 

Колекционирането на парфюми се издигна от рядко срещано занимание до едно от най-популярните хобита.

До скоро тази тенденция беше доста отчетлива в САЩ, Канада и Западна Европа, но напоследък доби много голяма популярност и в БЪлгария.

Интересно е, че хобито се популяризира сред хора от всички възрасти и социални групи, като е еднакво популярно сред мъже и жени. 

Това, което преди бе страст на парфюмеристи и модни ценители, днес се превръща в глобално културно явление, с впечатляващ икономически потенциал.

Новата дигитална революция в храненето: Ще изчезнат ли ресторантите?  
Новата дигитална революция в храненето: Ще изчезнат ли ресторантите?  

Аромати и алгоритми

Дигиталната ера промени начина, по който хората възприемат ароматите. Социалните мрежи, водени от TikTok и Instagram, създадоха нов тип общност.

Блогъри споделят как разопаковат току що доставени им парфюми, споделят своите първи впечатления, показват колекциите си от парфюмни флакони, правят класации и трупат десетки хиляди последователи.

Хаштагове като #PerfumeTok и #FragranceCollection вече акумулират стотици милиони гледания, а парфюмните инфлуенсъри диктуват новите тенденции почти със същата сила, с която го правят модните дизайнери.

Според Нина Петрова, консултант по луксозен маркетинг, колекционирането на парфюми вече е форма на лично брандиране. Всеки аромат разказва история, а колекционерите инвестират не само в миризма, а в емоция и имидж.

От удоволствие към инвестиция

Нишовите парфюми се превръщат и в атрактивен инвестиционен актив. Лимитираните издания на марки като Maison Francis Kurkdjian, Amouage и Le Labo вече се търгуват в онлайн аукциони на цени, надхвърлящи първоначалната им стойност в пъти.

Това кара някои експерти да наричат колекционирането на аромати „новото вино“ – страст, която може да носи дори и финансов дивидент.

В същото време достъпните марки залагат на иновации и устойчивост, предлагайки качествени формули на разумни цени. Така пазарът става по-отворен и разнообразен, а хобито – по-достъпно за нови поколения потребители.

Пазар, който “ухае” на растеж

По данни на Fortune Business Insights, глобалният пазар на парфюми ще достигне близо 70 милиарда долара до 2030 г., движен от растящото търсене на нишови и артистични брандове.

Водещите модни къщи вече инвестират сериозно в свои парфюмни линии, а стартиращи брандове експериментират с устойчиви формули и персонализирани услуги.

Хранителни добавки от Workout.bg

Има ли бъдеще това хоби или е поредната модна вълна? Предстои да видим, но за сега по всички изглежда, че говорим за явление, което е тук за да остане. 


Веселин Асенов
Веселин Асенов
Веселин Асенов е журналист с интерес към политиката и актуалните събития. Обича да се информира и следи ключовите въпроси от родната и световна геополитика. Завършил във Франция, Веселин притежава разнообразна гледна точка върху културите и идеологиите. Неговият светоглед е смесица от съвременни идеи и традиционни ценности.