неделя, май 18 12:49:16

Възходът и падението на Kodak или филмът, който никой не прояви

10.12.2024 | 09:45
Възходът и падението на Kodak или филмът, който никой не прояви

Kodak – емблемата на фотографията и иновациите от края на XIX и целия XX век, е разказ за възход, самонадеяност и неуспех в разгара на технологичната революция. Създадена през 1881 г. от Джордж Истман, компанията не просто продаваше камери и филми – тя създаваше култура на запазване на спомени. В продължение на десетилетия Kodak символизираше иновация и достъпна фотография за всички.

Първите Стъпки към Масовата Фотография

През 1888 г. Джордж Истман създава първата камера, която използва ролков филм, и я нарича Kodak No.1.

Тя е компактна, лесна за употреба и струва само 25 долара – революционно достъпна за времето си. С нея всеки можел да „натисне бутона“ и да остави проявяването и печатането на Kodak. Слоганът на компанията – „Вие натискате бутона, ние правим останалото“ – се превръща в иконичен символ на достъпността и удобството.

През 1900 г. Kodak пуска на пазара камерата Brownie, която струва само 1 долар и позволява на милиони обикновени хора да се занимават с фотография. По време на Първата световна война войниците носели Brownie, за да изпращат снимки на семействата си. Kodak не просто продаваше камери – те превръщаха фотографията в част от живота на всяко семейство.

До 1950-те години компанията беше утвърдена като лидер на пазара.

Продажбите на филми и камери процъфтяваха, а Kodak държеше 90% от американския пазар на филмови ленти. Камерите на компанията документираха всичко – от лични моменти до исторически събития като кацането на Аполо 11 на Луната през 1969 г.

1975: Създаването на Бъдещето и Неговото Погребване

На фона на този успех през 1975 г. инженерът Стив Сасън в лабораторията на Kodak създава първата дигитална камера.

Устройството тежи 3,6 кг и прави черно-бели снимки с резолюция от 0,01 мегапиксела. За сравнение, днес дори най-обикновен смартфон разполага с 12-мегапикселова камера. Снимка от първата дигитална камера на Сасън изглеждала по-скоро като размазана скица, отколкото като ясна фотография.

Но въпреки скромната технология, потенциалът бил ясен – снимките можеха да се съхраняват и преглеждат без филмови ленти. Ръководството на Kodak, обаче, виждало само загуба на приходите от филмовите продукти, които съставлявали 70% от печалбите им. Те решават да игнорират дигиталната революция, за да запазят статуквото.

1990-те: Пропуснати Възможности и Появата на Конкуренцията

През 1996 г. Kodak все още е четвъртата най-ценна компания в САЩ с оценка от 31 милиарда долара. Филмовите ленти и еднократните камери се продават в милиони бройки всяка година. Но промяната вече чука на вратата.

Компании като Sony, Canon и Nikon влагат средства в разработката на все по-достъпни и качествени дигитални камери.

Междувременно интернетът се разраства, а хората започват да споделят снимки онлайн. До края на 1999 г. продажбите на дигитални камери започват да се удвояват всяка година. Kodak обаче упорито се придържа към стария си модел на бизнес, убедени, че клиентите няма да се откажат от филмовите ленти.

2005: Разпадът на Империята

До 2005 г. дигиталните камери вече доминират пазара.

Филмовите продажби спадат с 30% само за една година. Акциите на Kodak се сриват с 75%. Вместо да се адаптират, те продължават да вярват в остарялата технология. Сляпото доверие в миналото се оказва фатално.

През 2012 г. идва неизбежният край – Kodak обявява банкрут. 28,000 служители губят работата си, а 142 години иновации се разпадат. Иронията е болезнена: патентите за дигитална фотография от 1975 г. струват повече от цялата компания.

Уроците от Историята на Kodak

Историята на Kodak е урок за всеки бизнес и всеки творец. Най-големият враг не винаги е конкуренцията – понякога е собственият успех и страхът от промяна. Kodak разполагаше с всички инструменти да бъде лидер в дигиталната ера, но вместо това избра сигурността на миналото.

Успехът може да бъде заслепяващ.

В свят, който се променя непрекъснато, адаптацията е ключът към оцеляването. Историята на Kodak ни напомня, че няма значение колко големи сме днес – ако не сме готови да се променяме, утрешният ден може да ни остави зад борда.

Хранителни добавки от Workout.bg

Както показва тази история, понякога най-големите иновации се раждат точно когато сме най-уязвими.

Не се страхувайте да изоставите старото, за да прегърнете новото. Защото в противен случай, животът ще продължи напред без вас.

Димитър Георгиев - Бико
Димитър Георгиев – Бико е експерт в областта на дигиталния маркетинг и подобряване на онлайн присъствието на интернет медии, уеб портали, онлайн магазини и т.н. По известен като Принцът на Хейта, той е колумнист с неизчерпаема енергия за интересни и актуални теми, които предизвикват устоите на обществото в търсене на истината.