неделя, ноември 16 05:30:28

Поколението Z срещу училището: Защо младите губят доверие в образованието

29.10.2025 | 04:13

Поколението Z критикува традиционното образование за остарели методи, липса на практическа насоченост и стресираща среда, настоявайки за дигитализация, гъвкави учебни подходи и психологическа подкрепа, за да се подготвят по-добре за реалния свят. Младите все по-често избират самообразование и алтернативни форми на учене, тъй като системата изостава от техните нужди.

Поколението Z срещу училището: Защо младите губят доверие в образованието

Поколението Z, това са родените между 1997 и 2012 г., все по-често изразяват недоволство от традиционната училищна система и нейното качество. 

Според редица изследвания и анализи, младите от тази възрастова група смятат, че образованието днес е остаряло, прекалено теоретично и неадекватно спрямо реалния живот и пазара на труда.

Те посочват липса на гъвкавост, на персонализирано обучение и на практическа насоченост, като най-често критикуват бюрократичния подход, тестовата култура и механичното оценяване. 

Мнозина споделят, че училището не ги подготвя за реалния свят, а по-скоро ги кара да се чувстват подценени, стресирани и неразбрани.

Гърция подписа първото дългосрочно споразумение за доставка на втечнен природен газ със САЩ
Гърция подписа първото дългосрочно споразумение за доставка на втечнен природен газ със САЩ

Разрив между училището и дигиталното поколение

Поколението Z е първото напълно израснало с интернет, социални мрежи и изкуствен интелект. 

Тази висока технологична адаптивност обаче влиза в остър конфликт с традиционните методи на преподаване, някои от които почти не са се променили за последните 100 години.

Дори и в по-модерните училища принципите на работа се още са съобразени по-скоро с реалността на миналия век – с тежки учебници, стандартни изпити и ограничено място за креативност.

Докато светът около тях се движи с темпото на иновациите, училищната система често изглежда застинала. 

Младите очакват интерактивни подходи, дигитални ресурси, геймификация и възможности за реално приложение на знанията, а не механично заучаване на факти.

Какво искат младите от образованието

Много представители на поколението Z споделят, че искат повече свобода, практичност и индивидуален подход.
Сред приоритетите, които те посочват, са:

  • развитие на дигитална грамотност и технологични умения;
  • акцент върху критично мислене и решаване на реални проблеми;
  • психологическа подкрепа и по-здравословна училищна среда;
  • по-малко фокус върху тестове и оценки, и повече върху личен напредък.

Същевременно проучвания показват тревожни нива на стрес, тревожност и емоционално изтощение сред учениците и студентите, свързани с натовареността и страха от провал.

Системата изостава, младите се отдръпват

Образователната система в много държави, включително България, изостава от нуждите на дигиталното поколение. 

Според експерти, ако институциите не се адаптират бързо, разривът между младите и училището ще се задълбочи още повече, а това ще доведе до загуба на доверие в образованието като цяло.

В страни като САЩ например напоследък много млади хора решават да пропуснат посещението на колеж или университет, а вместо това инвестират парите за обучение в книги и технологии по темата, която ги интересува.

Хранителни добавки от Workout.bg

Както посочват анализи на ForLife.bg и Investor.bg, младите хора все по-често избират самообразование онлайн, курсове по интереси и алтернативни форми на обучение, които им позволяват да учат според собствения им ритъм и цели.

Накъде оттук нататък

Проблемът не е само в съдържанието на учебните програми, а в начина на преподаване и комуникация между поколенията.
Без сериозни реформи, които да включват дигитализация, по-гъвкави учебни методи и активно участие на учениците, училището рискува да загуби ролята си като основен източник на знания и развитие. За поколението Z промяната не е лукс – тя е необходимост.

 

Младен Тренчев
Младен Тренчев
Младен Тренчев е анализатор с фокус върху икономиката и политологията. Той винаги представя факти и аргументи, за да подкрепи своите виждания. Завършил Икономически и Социални науки в Пловдивския университет, Младен е известен със своя критичен подход и аналитични умения.