София, България
От днес, всички цени в България ще бъдат етикетирани както в левове, така и в евро, като част от подготовката за приемане на еврото. Това ново изискване цели да улесни адаптацията, да осигури прозрачност и да предотврати спекулации при прехода към новата валута. Търговците и доставчиците на услуги ще трябва да посочват крайните цени и в двете валути, за да може потребителите да се ориентират по-лесно.
Въведението на двойното етикетиране е част от комуникационната кампания и техническата подготовка за въвеждането на еврото. Основната му цел е да защити потребителите, като им даде възможност да сравняват цени и да следят за необосновани увеличения. Тази мярка също така има за цел да изгради доверие сред гражданите, които трябва да свикнат с новата валута. Важен аспект на двойното етикетиране е, че изискванията за него не обхващат фактури и квитанции – те ще продължат да се издават само в лева до момента на реалното въвеждане на еврото.
Прозрачност и предвидимост в цените
Цените в евро трябва да бъдат изчислени точно, до втория знак след десетичната запетая, по фиксирания курс от 1 евро за 1.95583 лева. Законът забранява закръгляване в ущърб на потребителя, което значи, че търговците трябва да прилагат по-благоприятната за клиента сума при разминаване.
Целта на това начинание е да се избегне „шокът“ при преминаване към новата валута, като потребителите ще могат да видят паралелно както левовата, така и евровата стойност. Това е особено важно за по-големи покупки като техника и автомобили. Двойното етикетиране ще продължи поне 12 месеца след въвеждането на еврото, което се очаква през 2026 година.
Търговците трябва да актуализират етикетите и да предоставят ясна информация за курса на изчисление. Някои вериги вече започнаха да въвеждат двойни цени, за да избегнат хаос в последния момент. Същевременно, държавата, в лицето на Комисията за защита на потребителите, ще следи за злоупотреби и ще налага глоби при нужда.
Важното за потребителите е, че ще могат по-лесно да се адаптират към еврото, което би трябвало да намали стреса и объркването. Двойното етикетиране осигурява контролен механизъм срещу спекулации и предотвратява „закръгляне нагоре“ при превалутиране. Ще бъде по-лесно и за потребителите да планират разходите си.
Това ново изискване не обхваща всички документи. Фактури и банкови извлечения ще останат само в лева, докато еврото не влезе официално в обращение. Независимо дали сте малка квартална бакалия или голяма верига, изискването е еднакво за всички. За повече икономически новини, може да посетите тук.
Това, което очакват потребителите, е да видят дали цените наистина ще бъдат изчислявани коректно и дали няма да има скрити опити за поскъпване. Съществува страх и недоверие, че въвеждането на еврото може да доведе до поскъпване на стоките и услугите. Държавата и институциите обаче уверяват, че ще следят внимателно този процес и ще действат при всякакви злоупотреби.
При тази значима промяна, всички трябва да бъдем нащрек. Ако сте клиент, гледайте внимателно етикетите, а ако сте търговец, подгответе се навреме. Еврото идва и трябва да бъде точно изчислено, за да се избегнат финансови загуби и обърквания. Адаптацията към новата валута ще бъде изпитание за всички, но с правилната подготовка, това може да стане по-безболезнено.






















