Онлайн доставките на храна променят завинаги ресторантьорския бизнес. Ghost kitchens, дигитални платформи и нови навици оформят бъдещето на храненето.
Услугите за доставка на храна до дома се превръщат във все по-важен фактор, който постепенно може изцяло да трансформира традиционния ресторантьорски сектор, пишат от theatlantic.com.
Всъщност тази тенденция е толкова ярко изразена и набира такава скорост, че дори достига до степен, в която започва да се говори за изместване на класическия модел с физическите заведения.
Тенденцията не е специфична само за България или Европа. Тя се наблюдава по целия свят, във всички страни, като основните двигатели са удобството за клиентите, технологичният напредък и социалните промени, ускорени от пандемията от COVID-19.
Световни тенденции: от ресторант към „виртуална кухня“
Няма как да не започнем от това, че пандемията от COVID-19 даде мощен тласък на индустрията за доставка на храна.
Затварянето на заведения и необходимостта от социална дистанция превърнаха куриерите и дигиталните платформи в основен канал за достъп до храна.
Така се роди нов бизнес модел – „призрачните кухни“ (ghost kitchens), които функционират без физическа зала за хранене и работят изцяло онлайн.
Те позволяват на предприемачи и шеф-готвачи да оперират с по-ниски разходи и по-голяма гъвкавост.
САЩ, Канада и Русия са сред най-бързо напредващите пазари в тази сфера, като според експерти тенденцията ще продължи да се засилва дори и след 2030 г., пишат от Neftelimov.com.
Европа и България: дигитализация и нови потребителски навици
В Европа платформи като Takeaway, Wolt и Foodpanda вече променят навиците на милиони потребители.
Дори луксозни ресторанти започнаха да предлагат доставка на гурме храна до дома, за да запазят своята конкурентоспособност.
В България, началото бе поставено преди години, когато постепенно бяха въведени все по-строги ограничения, свързани с тютюнопушенето в заведенията и ресторантите, но тенденцията се засили след 2020 г., като днес платформите за доставка разширяват мрежата си дори в по-малките градове.
Все повече клиенти избират удобството, разнообразието и скоростта на обслужване, а фирмите инвестират в оптимизация на маршрути, автоматизация и по-устойчиви опаковки, пишат от TrafficNews.
Основни причини за промяната
Определено един от факторите е по-забързаният начин на живот и липса на време за готвене или хранене навън.
Допринесоха и социалните ограничения по време на пандемията, като трайно промениха навиците на хората.
Появата на нови дигитални платформи, които улесняват поръчките с едно докосване направиха този преход много лесен, а бизнесът създаде нови модели без физическа зала (ghost kitchens).
Наблюдава се все по-повишено търсене на удобство и безопасност при консумация на храна.
Ресторантьорството в преход
Класическият ресторантьорски бизнес е изправен пред най-голямото предизвикателство в историята си.
Все повече заведения преосмислят своя модел – съчетават традиционната кухня с онлайн присъствие, разработват собствени приложения и инвестират в партньорства с платформи за доставка.
В същото време потребителите все по-често възприемат доставката не като алтернатива, а като стандартна част от ежедневието.
„Доставката на храна вече не е лукс – тя е навик, който променя целия пазар“, посочват анализатори от Института за дигитална икономика.
Разбира се, едва ли можем да очакваме заведенията за хранене да изчезнат напълно, поне не в скоро време, но начините, по които работят, тепърва доста ще се трансформира.
/ Източници: theatlantic.com – The Innovation That’s Killing Restaurant Culture; Neftelimov.com – Бъдещето на ресторантите, TrafficNews.bg – Развитието на доставките в България; BoulevardBulgaria.bg – Навици на потребителите при поръчка на храна /






















