В началото на новото хилядолетие, MySpace беше мястото, където светът намираше своя глас. Социалната мрежа, създадена през 2003 г. от Том Андерсън и Крис ДеУолф, се превърна в културен феномен, който даваше на милиони хора възможността да се изразяват онлайн.
По онова време никой не можеше да си представи интернет без MySpace – място, където музика, творчество и приятелства се срещаха в един виртуален микс от индивидуалност и поп култура.
До 2006 г. MySpace беше най-посещаваният уебсайт в Съединените щати, изпреварвайки дори Google.
С 100 милиона потребители и нови регистрации всяка секунда, платформата беше безспорният крал на социалните мрежи.
Потребителите персонализираха своите страници с HTML кодове, добавяха музикални плейлисти и създаваха уникални профили, които бяха виртуално отражение на тяхната същност. Тийнейджъри и музиканти намираха сцена за изява, която никога досега не им беше предоставяна толкова свободно и достъпно.
MySpace беше едновременно платформа и революция – пространство, където всеки можеше да бъде звезда, където музиката беше в центъра на общността, и където приятелствата се мереха с броя на хората в „Топ 8“.
През 2005 г. компанията беше купена от News Corp на Рупърт Мърдок за 580 милиона долара – сума, която отразяваше не само текущия успех, но и вярата, че MySpace ще владее дигиталното бъдеще.
Началото на края и Facebook
Докато MySpace триумфираше, в един общежитийски блок в Харвард Марк Зукърбърг създаваше нещо по-различно – Facebook. Платформа, която беше по-изчистена, по-интуитивна и по-малко хаотична от MySpace. Когато Facebook отвори врати за всички потребители през 2006 г., MySpace започна да усеща първите пукнатини в своята империя.
Проблемът не беше само конкуренцията. MySpace се задушаваше под тежестта на собствената си платформа – бавни страници, претрупани дизайни и агресивни реклами. Техните потребители бяха млади, а младите търсят новото и свежото.
Facebook предложи именно това – изчистен интерфейс и обещание за реални връзки в свят, който изглеждаше по-малко като хаотичен карнавал и повече като модерна среща на интелекта и забавлението.
До 2008 г. Facebook изпревари MySpace по брой потребители. Същата година MySpace загуби 10 милиона потребители само за един месец. Разрастващото се море на социалните мрежи се преориентира и MySpace не можа да предложи спасителен пояс.
Вместо да се адаптират, ръководителите продължиха да залагат на рекламни приходи и повърхностни козметични промени.
Последният акорд на платформата
През 2011 г. News Corp продаде MySpace за 35 милиона долара – далеч от величествената сума от половин милиард долара, платена само шест години по-рано. Платформата се опита да се прероди като място за музиканти и артисти, но конкурентите вече предлагаха по-добри възможности.
YouTube, Spotify и SoundCloud даваха на творците по-голяма аудитория и повече контрол.
MySpace, някога символ на цифровото себеизразяване, се превърна в дигитален призрак – напомняне за това колко бързо интернет може да издигне или да погълне онези, които не са готови да се развиват.
Поуката – връзките са по-ценни от технологиите
Не, не говорим за „връзки“ в балканския смисъл на думата, а за връзките между хората.
MySpace загуби, защото не разбра, че социалната мрежа е преди всичко за връзките между хората. Технологията може да бъде впечатляваща, дизайнът може да бъде бляскав, но ако не уловиш как хората искат да общуват, ще се превърнеш в спомен.
В свят, в който връзките са най-голямата валута, MySpace пропусна възможността да се превърне в платформата, която обединява. Техният провал е напомняне, че да разбереш нуждите на своите потребители и да им дадеш стойност е по-важно от всеки технологичен трик. Ако не слушаш хората, които ти се доверяват, скоро ще говориш сам в празната зала на забравените идеи.